Metafizik bizde dünyayı bir düzene sokabilmemizi sağlayan birtakım işlevsel zanlar yaratır. Karşıtlıkları birbirinden ayır tutmasaydık aklı yürütemezdik.
Aşk arzunun aşkındık hareketidir; ruhu yükseltir, dışarı çıkarır, öteye götürür. Platonu manada ötede varlığın hakikatı, birliği vardır.
Aşk tanrı armağanı bir deliliktir, insanın başına gelince onu güzele açar. İnsan güzelliğin kışkırtısına, parıltısına maruz kalır. (John Sallis)
Yazının yok edilemez bir muğlaklığı vardır; onu okuyanın istismarına, çarpıtmasına maruz kalır.
Konuşan özne, kendi sözünün babasıdır. Yazının kadavradan benzer katılığı ile sözün kıvraklığı karşı karşıya getirildiğinde; Canlı söz, mevcut muhataplarının beklentilerine ve taleplerine göre ayarlanabilir, üremesi gereken boşlukları koklayarak bulur, hem ikna etmeyi hem de denetimi ele geçirmeyi başarmışken kendisini boyun eğmiş ve karşısındakine ayak uydurmuş gibi gösterebilir.
Tarlaya açılmış tohumun meyvesi, bir anaparanın faizidir, aynı zamanda da çocuk, insan/hayvan yavrusudur; bir gelirdir.
Güneş görünür dünyada, görme ve görünür nesnelerle ilişkisinde neyse, iyi de kavramıdır dünyada aklı ve anlaşılır nesnelerle ilişkisinde odur.
Oğulun babaya, temanın krala, ölümün yaşama, yazının söze, vs. Hiyerarşik olarak karşıt olduğu sistem, gecenin güneşe, batının doğuya, ayın güneşe hiyerarşik olarak karşıt olduğu sistemle doğal biçimde tamamlanır.
Yaşama ters olan yazı hastalıklı/kötü olanın yerini değiştirmekten, hatta onu aldırmaktan başka bir işe yapamaz. Kralın karşı çıkışı budur.
Tüm hareketler arasında en iyi hareket bir cisimde kendisi tarafından meydana getirilen harekettir. Çünkü bu düşüncenin ve evrenin hareketine en yakın olandır. Buna karşın sebebi başkaları olan hareket o kadar iyi değildir.
Vücudu arındıran ve ona tekrar birlik kazandıran tüm kipler içinde en iyisi jimnastiktir. İkincisi salınma hareketidir. Üçüncü, uçlarda meydana gelebilecek zorunluluk dışında kullanılmaması gereken arınmak için kullanılan ilaçlardır.
Yaşayan varlığın bileşimi, yalnızca her tür için değil, her birey için, belirli bir yaşam mühleti taşır. Her canlı kaçınılmaz kazaları bir tarafa bırakırsak, kader tarafından tayin edilmiş belli bir varoluş süresi ile doğar. Durum Hastalıkları bileşimi için de aynıdır.
Yaşayan bir varlığın ölümsüzlüğü ve mükemmelliği, hiçbir dışarıyla hiçbir ilişkisi olmamasına dayanır.
Kral harflerin babası Theuth söyle der; Sanatın kuruluşunu gün ışığına çıkarmaya muktedir adam başkadır, bu sanatın onu kullanacaklara fayda mi, yoksa zarar mı getireceğini takdir edebilecek olan başka. Harfleri öğrenenler artık belleklerini işlemeyecekler için, ruhları unutkan olacaktır. Yazıya güvendikleri için, şeyleri içerden kendi kendilerine hatırlayacakları yerde dışarıdan, yabancı izler sayesinde hatırlamaya çalışacaklar. O halde sen bellek için değil, hatırlama için bir deva buldun. Sen öğrencilerine ancak hakikate benzer şeyleri öğretirsin. Bunlar senin harflerin sayesinde eğitimsiz kalmalarına rağmen gırtlaklarına kadar bilgiye gömüldüler mi,çoğu zaman hiçbir şeyi doğru dürüst düşünemedikleri halde kendilerini binlerce şey hakkında hüküm vermeye yetkin sanacaklar.
Mevcudiyet olanın genel formuna, mevcut olan da daima başkadır. Oysa yazı tipte tekrarlandığı ve kendine Özdeş kaldığı sürece, her yöne bükülmez.
Söz, gözle bile görülemeyen pek az birşey olduğu halde büyük bir güç uygular, çok kutsal işler başarır. Çünkü dehşeti hafifletebilir ve elemi uzaklaştırabilir, sevinç doğurur ve merhameti arttırır. Söylevlerin kimi dinleyicileri korkutur kimileri yüreklendirir, kimileri de kötüye ikna ederek ruhu uyuşturur, büyüler.
Ölüm korkusu tüm büyülere, gizli ilaçlara kaplı açar.
Yaşama tutkusunun yasaya (görünmez iyiliğe, babaya, krala, şefe, kapital, güneşe) boyun eğiminden başka bişey değildir.
Resin yada yazının modeli, modele uygunluk ise, resim ile yazı arasındaki benzerlik de benzerliğin ta kendisidir.
Resim ve heykelin mekanlarının sessizliği normaldir. Ancak, yazı düzleminde bu sessizlik normal değildir. Çünkü, yazı kendisini sözün imgesi olarak sunar. Modelin yerine imge koymaz. Sessizliğin mekanına ve mekanın sessizliğine sesin canlı zamanını kaydeder.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder