18 Ağustos 2021 Çarşamba

DÜŞÜNCE VE TARTIŞMA ÖZGÜRLÜĞÜ ÜZERİNE

Bir düşüncenin dile getirilmesinin engelkenmesine özel olan kötülük, bunu tüm insan ırkını yoksun bırakıyor olnasıdır.

Herkes kendisinin hata yapabileceğini bilse de, pek az insan buna karşın önlem almanın gerekli olduğunu düşünür.

Devletin ve bireylerin görevi,olabildiğince doğru görüşler oluşturmaktır.

İnsan hatalarını tartışma ve deneyim yoluyla düzeltebiliriz. Yalnızca deneyimle değil. Tartışma da olmak zorundadır ki deneyimin nasıl yorumlanacağı gösterilebilsin.

İnsan muhakemesinin tüm gücü ve değeri tek bir özelliğe dayanır, yanlışa düştüğünde, doğruya yöneltilebilme özelliği.

En sağlam inançların tek dayanağı, onların yanlışlığını kanıtlama konusunda tüm dünyaya yapılmış ve daima geçerli olan bir davettir.

İnsanların gerçek için gösterdiği gözükaralık, hata  için gösterdiklerinden daha fazla değildir. Genellikle yasal ve toplumsal cezaların yürürlüğe konması her ikisinin yayılmasını engellemeyi çoğu zaman başarır.

Ekmeği güvencede olan iktidar sahiplerinden, insan topluluklarından, halktan iyilik beklemeyenlerin, herhangi bir görüşü açıkça savunmakta koracakları hiçbir şey yoktur.

Bir düşünür olarak ilk görevinin, aklının gittiği yere gitmek oldypunu javrayamayan hiç kimse bir düşünür olamaz.

Bir düşünür olarak; aklının gittiği yere gitmek olduğunu kavrayamayan hiç kimse büyük bir düşünür olamaz.

İnsanların yaptığı hataların yarısının nedeni, bir şey artık kuşkulu onun hakkında düşünmeyi bırakmalarındandır.

İnsanlık geliştikçetartışılan yada kuşku duyulan öğretilerin sayısı sürekli olarak azalacaktır. İnsankığın refahı da,tartışılma noktasına ulaşmış doğruların sayısı ve ağırlığı ile ölçülebilir.

Her insanın kendi görüşünü savunurken söylediklerinin en zayıf kısmı,karşıtlarına yanıt olarak söyledikleridir.

Birbirlerine karşıt öğretilerin birinin doğru, diğerinin yanlış olmadığı, doğruyu aralarında bölüştükleri durumdur.

Hıristiyan ahlakı denen şey her yönü ile bir tepkifir. Büyük oranda paganizme tepkidir. İdeali pozitif değil negatiftir. Etkin değil edilgendir. Soyluluk değil masumluktur. İyinim enerjik bir şekilde kovalanmasından çok kötükükten kaçınmaktır.

Herhangi bir görüş susturulmuşsa, o görüş bilebildiğimiz jadarıyla doğru olabilir. Bunu inkar etmek kendinizi hata yapmaz görmek demektir.

Susturulmuş görüş yanlış bile olsa, içinde birdoğru parçası barındırabilir ve çoğu zaman barındırır da. Geri kalan doğrunun ortaya çıkarılma şansının plması ancak görüşlerin çarpışması yoluyla olur.

Genel geçer görüş yalnızca doğru değildir, sıkı ve ciddi şekilde sorgulanmadıkça akılcı temelleri anlaşılmadan, hissedilmeden bir önyargı hibi kabul edilecektir.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder